Daisypath Anniversary tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Pages

Thursday, October 22, 2009

cerite berpantang secare tradisional

wah mak zaman moden nih.....dlm pantang ble ngadap pc siap ble post entry gtu....nih p'mintaan makcik2 princess la nih....ok2 kt ke topik asal ahaks skima btoi....

aku nih idok le padei mane pn tp ayah n mak aku ari2 dok pringat kn....ms b'pantang,pantang sggh2 ms nih la kite nk jg badan nk buang londeh2 prt kn ms ngndg prt beso jd bile da beranak ble nmpk la londeh cket (kot aku je kot xtau la plak sbb aku agak b'isi) jd dlm pntg nih kte kene la rajin b'tungku w'pn mls jd t'pkse jgk rajin'k diri....igt ye makcik2 skalian....plg krg 3x s'ari pg2 celik2 je mate wajib then after mandi pg n ptg.....kalo rajin lbh 3x pn xpe lg bgs.....

then nk prt cpt kempis wajib pakai barut n bengkung....mcm aku skrng pkai barut berubat afiat la (ahaks promote nmpk) then aku balut ngn bengkung dr bwh breast pai punggung.....ikt ketat2 ms mkn mst pkai ok....igt ye makcik2....kalo tahan pkai la kapur + limau nipis sblm pkai barut.....

ha makcik2 t'pkse la thn utk mggu memule beranak dlm 10 ari p'tame usoh le minum air byk....nnt jahit bwh lmbt kering....coz bile minum byk kerap nk kencing jd lmbt la jahit nk baik....minm tuh jgn igt ble minm air mentah kn minm air suam panas.....kalo minm air sejuk2 nnt kmbg perut @ buncit ekekeke.....lps luke jahit da ok minum la byk mane nk ekekeke....

ha lg rambut tuh kalo da pregnant tuh usoh le nk potong rmbt kalo nk potong pn bio la panjang takat bl ikat tinggi....penting oooo nih mak ckp utk elak batu meroyan turun tkt kene mroyan kate'y then kene ikat tinggi2 utk elak angin msk pale idok le skt pale....

after abh pantang byk bnd xble mkn pai ank beso oooo antare'y ialah sebarang jenis mee bihun kuetiaw.....angin tu....lg laksa uish tajam tuh.....tuh kalo mkn tkt skt2 bdn kerap xsihat.....mmm pe lg nk tau???ble tanye k....pehnih aku akn kuar'k resepi yg snang2 ye utk bakal ibu dan yg br b'umah tangge.....TUNGGUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

6 comments:

nasaoji said...

niat aku, klu rezki pihak aku, aku mmg nak pantang abis2san..tp..hohoho...harap berjayo ler...

* adeqya8284 * said...

salam imah dah bersalin ke?congrats....baby boy @ girl?

eimah said...

nasaoji>>>mmg b'jaye odah oi kalo ble thn dr nafsu itu ini ahaks.....

adeqya>>>a'ah maria dpt baby gurl

nusk said...

hihi bguih bno info kmu ni wpon utk org yg blom kwen..hihihi..nti klu t'ngt pape lg petua ko msuk je dlm n3..blh share ngn sume..

odah..ko haruslah pntg dgn btol kata nk mntain cunnn huhu..

wa said...

mah, part jgn mkn kuewtiao, mee, bihun smpai anak ke besar smpai anak umo baper?? oh oh.. bihun kesukaan ku!! aku memang rekemen la produk afiat ni, hei la walaupun pahit, tapi berbaloi.. dan tungku.. aku ingt lagi siap merajuk ngn mak aku yg bising suh jgn ngelat tungku! ho ho.. tapi Alhamdulillah baru aku tau keberkesanannya.. aku selalu TER tido mase tungku, ye la tungku sendiri kan.. sape urut ko mah?? yonh ke??

eimah said...

hehehehe utk kwn2....xkisah la da kawen ke blm nnt akan kawen gak kan i'Allah.....yg mkn sume tu ank da 7 bln ke atas ble la mkn mak aku ckp....bkn kamu je wa majuk aku pn hahaha t'tdo tu usoh ckp la ekekeke....tu makcik timah jawang tuh le ngurut aku