Pages

Monday, February 11, 2013

tahun ular...reriang pun senyap....

tahun nih tahun ular....selalu bila nak hampir perayaan tahun baru cina banyak la reriang merata-rata dekat umah aku pun banyak siap bising-bising bingit.....tapi tahun ini yilek....nape eh????ular makan semua reriang kot ye...hahahahahahahha

kome tak tau reriang tu ape????jap aku tepek gambo ehsan google ye....

sekian merepek aku hari ni hehehehehehe tengah sakit pale nih selesema....dah la 3 malam sebelum nih tak cukup tidur dek penangan cekenit dalam telinga Almas aku xsedo....nnt aku cite lain plak ye....

Wednesday, February 6, 2013

kasihnya ibu membawa ke syurga~

Tengahari tadi nak balik kereta punya banyak....kepala ni berapa kali ulang tengok kiri kanan nak redah kereta kan kalau tak toleh berdentum la pulak ye....dalam dok toleh kiri kanan terus sepasang mata aku tertancap pada satu arah berhampiran tebing sungai seorang ibu dan seorang anak kecil dalam lingkungan usia 2 tahun mungkin....

Dalam hati ni penuh rasa curiga mula-mula....dalam hati ni dok berkata-kata "kenapa kak tu ye kelek anak dekat tebing sungai tu??? dah la tengah hari terik atas kepala kat tebing pulak ape di cari situ???takkan nak campak anak dia???" ish syaitan pun dok bisik2 kat aku lg....ye suruh buat andai demi andaian.....

Tak lama selepas tu aku nampak kakak tu ambik sebundut plastik tak tahu ape isi dalamnya itu....kemudian dekat dengan kakak tu ade basikat yang siap dirantai....mungkin barang-barang yang dia kutip untuk dijual....hampir 15 minit aku tunggu apa kak tu nak buat....tengok punya tengok barang2 kakak tu ada lagi dekat dengan basikat dia....MasyaAllah....hebat kakak ni sanggup tak tinggal anak dia yang mana pada aku susah dengan anak kecil barang yang penuh diselit disetiap tempat yang boleh di letak agar mudah dia meneruskan perjalanan....

Menitik air mata aku....tetiba kakak tu tanggak tudung dia dan dia hanya dengan anak tudung....dipakaikan pada anak kecil itu agar tidak rasa teriknya panas matahari....lagi luluh hati aku hajat nak pergi tanya nak tumpangkan kakak tu tapi jenuh tunggu kereta banyak dan kakak itu berlalu sambil menonton anak dan barang di atas basikalnya.....

Bercucuran air mata aku tadi....aku bayangkan aku ditempat kakak tu dengan Almas yang mungkin seusia dia.....kagumnya aku pada ibu hebat seperti kakak tu......mudahan Allah beri kesihatan tubuh badan dan kesejahteraan hidup untuk keluarga dia....Amin Ya Rabbal A'lamin.....